دکتر علی محمد ایزدی در کتاب "چرا عقب مانده ایم؟!"
میگوید:ایرانیان عوامل عقب ماندگی خود را در چند علت میبینند (عده ای در سیاست و عده ای در دین میبینند)

عده ای سیاست های نظام را عامل عقب ماندگی میدانند.
 
حال آنکه کشوری مثل ژاپن که بعد از جنگ جهانی کاملا فروریخته بود و دائم با تحریم های آمریکا مواجه بود توانست با همت مردم خود و اقتصاد مقاومتی نجات پیدا کند.

عده ای دین را عامل بدبختی میدانند
حال آنکه کشوری مثل فرانسه با داشتن مسلمان کاملا پیشرفته است
و کشوری مثل آفریقا که مسلمان ندارد در وضعیت بدی قرار دارد.

دکتر ایزدی با بیان خاطره زیر(( که یکی از خاطراتش در خارج از کشور است)) در کتابش به نتیجه جالبی میرسد...

"رفتم به سمت آسانسور تا به طبقه چهارم بروم دکمه طبقه مورد نظر را زدم اما در اسانسور بسته نشد و حرکتی نکرد با ناراحتی از آسانسور بیرون آمدم
اما لحظه ای صبر کردم تا ببینم چه اتفاقی برای دیگران میفتد؟؟!!!!
نفر بعدی وقتی وارد آسانسور شد و دید حرکتی نمیکند ابتدا کمی مکث کرد سپس آمد بیرون و دکمه بیرون آسانسور را دستکاری کرد سپس دوباره وارد شد و دکمه طبقه مورد نظرش را زد و آسانسور حرکت کرد!!!!!
من متوجه شدم دکمه بیرونی گیر کرده بود و باعث میشد در اسانسور بسته نشود"
دکتر ایزدی با بیان این خاطره به این نتیجه میرسد که ما برای حل مشکل فکر نمیکنیم و صورت مسئله را پاک میکنیم.
هیچکس خود را عامل اشتباهاتش نمیداند و سعی در پیشرفت خودش ندارد و همیشه عامل خارجی را مقصر میدانیم.

من فکر میکنم ما درایران برای اکثر کارهایمان منتظریم کسی بیاید و مشکلمان را حل کند حال آنکه خودمان مسوول برخی کارهایمان هستیم.