دکتر فؤاد ایزدی: قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهاى هسته اى 3 بند دارد که در بند اول آن لغو تحریم را به طور یک جا و کامل در زمان اجرا اعلام مى کند این در حالى است که در روز اجراى تحریم هاى کنگره آمریکا متوقف مى شود و قانون لغو نمى شود و بحث لغو 8 سال دیگر می خواهد مطرح شود و نه اینکه لغو شود بلکه دولت امریکا گفت سعى مى کنم لغو شود. در مورد تعهدات رئیس جمهور آمریکا ممکن است چند تحریم لغو شود که تحریم هاى اصلى نیست؛ در مورد اتحادیه اروپا نیز لغو بعد از 8 سال وجود دارد که البته آن هم شرط و شروطى دارد.
روز اجراى توافق روزى است که ایران به تعهدات عمل کرده و آژانس آن را تائید کرده است و روز امضا نداریم که بعد از این تعلیق بعضى از تحریم هاى اتحادیه اروپا و آمریکا تعلیق مى شود و در مورد سازمان ملل بعضى تحریم ها لغو مى شوند و برخى دیگر باقى مى ماند و به این شکل بند یک مصوبه مجلس لغو شده است.
بند دوم، بازرسى از سایت هاى نظامى و بازجویى از افراد را ممنوع مى کند این در حالى است که براساس توافق ایران پذیرفته که پروتکل الحاقى را اجرا کند که براین اساس دسترسى به سایت هاى نظامى و بازجویى از دانشمندان را بدهد و اگر ایران این کار را نکند آژانس تایید نمى کند که ایران به توافق عمل کرده که این نقض بند دیگر قانون مجلس است.
بند سوم مى گوید هیچ محدودیتى در تحقیق و توسعه پذیرفته نیست این در حالى است که ما در مورد سانتریفیوژهاى آى ار 8 فقط بعد از 8 سال مى توانیم 30 سانتریفیوژ داشته باشیم که حتی یک آبشار هم نیست.
به نظر مى رسد سه بند قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهاى هسته اى در جاهاى مختلف در توافق نقض شده و از 19 خط قرمزى که رهبرى اعلام کردند 18.5 مورد نقض شده است.
یکى از نکات مثبت متن این است که گفته ایران باید در سطح صنعتى غنى سازى داشته باشد اما در متن در مورد تعداد سانتریفیوژهاى 6و8 هم باید با طرف مقابل هماهنگى شود.
الان ایران قطعنامه تسلیحاتى شوراى امنیت را قبول کرده است که به این وسیله خودش، خود را محدود کرده است.
متن منتشر مى شود و با وجود اینکه دو طرف متعهد مى شوند که متعهد به منشور سازمان ملل باشند اوباما 5 دقیقه بعد از توافق ایران را تهدید به حمله نظامى مى کند که نقض توافق است.
متن جمع‌بندی مذاکرات وین بازنویسى فکت شیت‌ آمریکایى توافق لوزان با جزئیات بیشتر است.
در چنین حالتى چرا دوستان مى گویند که تاریخ ایران ورق خورد شاید منظورشان این است که تاریخ ایران به بدى ورق خورده است.
سوال این است که وقتى در مورد نتایج این توافق به گفته آقاى طیب نیا حتى در مورد رقمى که قرار است آزاد شود مبالغه مى شود آیا باید باز هم شاهد وقایع تلخ باشیم؛ دوستان اقتصادى وعده هاى دولت براى برداشته شدن تحریم ها را در دو سال گذشته دیده اند.
عملا تنها کشورى که از ان پى تى براساس متن توافق استثنا شده ایران است.