« اخلاق در دانشگاه منزل»
🔴شوهر داری کار آسانی نیست و از هر زنی ساخته نیست، زن باید برای بدست آوردن رضایت شوهرش مواظب اخلاق، رفتار، گفتار و حرکاتش باشد و او را محبوب خویش سازد، تا برای او شوهری مهربان و برای خانواده اش سرپرستی لایق و برای فرزندانش پدر و مربی نیکوکاری باشد
🔴اگر همسر بخواهد راه و رسم زندگی کردن را به نحو احسن و آن چه در اسلام سفارش شده بیاموزد باید به مسئولیت خطیر ذیل عمل کند.
🔴محبت و عشق،
🔴پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: « بهترین زنان شما، زنانی هستند که دارای عشق و محبت باشند.»
🔴خوش اخلاقی و رفتار نیکو؛
🔴پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «خود را به حسن خلق بیارائید چرا که جایگاه خوش اخلاق بهشت است و زنهار از رفتار بد رفتاران در آتش خواهند سوخت.»
🔴حیا و عفت؛
🔴امام علی (ع) می فرمایند: « عفت انسان را حفظ می کند و از زشتی ها بیرون می کشد و بر تو باد که عفت را پیشه خود سازی و این خوی، بهترین خصلت انسان های شرافتمند است.» غرر الحکم
🔴تشکر و سپاسگذاری؛
🔴امام سجاد (ع) می فرمایند:« شکرگذارترین شما نسبت به خدا، شکرگزارترین شما نسبت به مردم است.»
🔴قناعت؛
🔴پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «زنی که با شوهرش سازگار نباشد و او را به چیزهایی وادار کندکه توانایی ندارد، در قیامت مورد خشم و غضب خداوند قرار می گیرد.»
🔴عفو و گذشت؛
🔴امام زین العابدین (ع) می فرمایند:: « حق کسی که بر تو بدی کرده است این است که از او درگذری.» الخصال، ص57.
🔴امام علی (ع) می فرمایند: « عفو و گذشت انسان بد خود را به همان اندازه که انسان خوب را اصلاح می کند به سوی خوبی سوق می دهد.»
🔴آرایش؛
🔴امام محمد باقر (ع) می فرمایند: « سزاوار نیست زن بدون زیور باشد ولو این که گردنبندی به گردن آویزد. سزاوار نیست دستش را بی رنگ و ساده بگذارد و لو این که حنایی به دست بکشد، هرچند سالخورده باشد.» اصول کافی، ج2 ص108.
🔴احترام؛
🔴« احترام گذاشتن همسر باعث می شود شوهرش دوستش داشته باشد و به او احترام بگذارد.» نظام خانواده در اسلام، ص 348
🔴حفظ حجاب اسلامی؛
🔴امام رضا (ع) می فرمایند: « حرام شد نگاه به موهای زنان... برای آن که اگر موهای آنها در برابر مردان آشکار شود، باعث تحریک و جلب خواهد شد. فساد و بی بند وباری را به دنبال دارد و سبب می شود که مردم (مردم) در کارهای حرام وارد بشوند.» علل الشرائع، ج2 ث287 باب 364.
🔴حضرت علی (ع) می فرمایند: « در آخر زمان و نزدیکی قیامت که بدترین زمان هاست زنانی ظاهر می شوند با این خصوصیات: بی حجاب و برهنه از پوشش لازم، جلوه دهنده زینت و زیبایی در کوچه و بازار، خارج از دین، داخل در فتنه، راغب به شهوات، سرعت گیرنده به سوی لذات، حلال شمارنده محرمات الهی، که این زنان با این اوصاف در جهم ابدی و دائمی هستند.» وسائل الشیعه، ج14 ص19.
🔴خانه داری
🔴رسول خدا (ص) به حولاء فرمود: « زنی که غذای خوشگوار برای شوهر آماده کند خداوند خوراک های گوناگون در بهشت برایش مهیا نماید و بگوید بخور، بنوش به پاداش زحماتی که در دنیا کشیدی.» نظام خانواده در اسلام، ص382.
🔴امام صادق (ع) می فرمایند: « بهترین زنان شما، زنی است که خشبو، خوش پخت و پز باشد. بجا خرج کند. و بجا امساک نماید...» وسائل الشیعه، ج14ص 15.
🔴نظافت و مرتب کردن منزل؛
🔴امام صادق (ع) می فرماید: « تمیز کردن ظرف و پاکیزه کردن جلوی منزل، رزق را به سوی تو می کشاند.»
🔴رسول اکرم (ص) می فرمایند: « جلوی خانه های خود را تمیز نگهدارید خود را به یهود شبیه نکنید.» همان مدرک، ج1.
🔴امانت داری؛
🔴راز داری؛
🔴استقبال از شوهر؛
🔴رسول اکرم (ص) می فرمایند: «شایسته است که زن چراغ خانه را روشن کند و خوراک را آماده سازد و چون شوهرش به خانه آمد تا نزدیک در خانه از او استقبال نماید و به او خوش آمد بگوید. و با آوردن آب و حوله، به شوهر خود در شستشوی دستش کمک کند و بدون جهت از انجام خواسته های او امتناع ننماید.»
🔴پرهیز از تند خویی و بد زبانی.
« از رحمت حق مطرود است، زنی که شوهرش را آزار دهد و سعاتوند است، سعادتمند است زنی که شوهرش را احترام کرده، او را آزار ندهد و در همه احوالات و حاجات، او را اطاعت کند.» وسائل الشیعه، حدیث 25315.